Verspreidingsgebied vossenlintworm breidt uit

BEHANDELADVIES ECHINOCOCCUS MULTILOCULARIS BIJ HONDEN EN KATTEN

Het verspreidingsgebied van de vossenlintwordm, Echinococcus multilocularis, in Nederland breidt zich uit. Deze parasiet kan ook honden en katten treffen.

Mensen die eieren van deze parasiet opnemen kunnen alveolaire echinokokkose (AE) ontwikkelen. Hondenbezit is een mogelijke risicofactor voor AE. Honden en katten lopen, net als vossen, besmetting op door het eten van besmette knaagdieren (tussengastheer).

De European Scientific Counsil Companion Animal Parasites raadt aan jachthonden in gebieden waar de vossenlintworm voorkomt, elke vier weken te ontwormen met een wormmiddel dat praziquantel bevat. Ook andere honden en katten in risicogebieden die regelmatig los buiten lopen, zouden elke vier weken moeten worden ontwormd met een praziquantelbevattend wormmiddel. Voor Nederland geldt dit advies in de risicogebieden Zuid-Limburg en Oost-Groningen. Als honden en katten meegaan op vakantie naar risicogebieden in binnen- en buitenland, dient vermeden te worden dat zij knaagdieren eten. Na terugkomst moet op twee achtereenvolgende dagen met een praziquantelbevattend wormmiddel worden ontwormd. De eerste twee dagen na het ontwormen mag de ontlasting niet in het milieu komen, maar dient deze via het huishoudelijk afval (niet GFT!) te worden afgevoerd.

Lees verder voor meer informatie en folders over de parasiet, de cyclus en alveolaire echinokokkose.

Bron: knmvd

Foto: Morguefile